Schijfremmen op de racefiets
Nauwelijks een onderwerp dat de gemoederen in fietskringen vanaf 2015 meer bezighield dan het fenomeen schijfremmen voor de racefiets. Aanleiding waren de talrijke valpartijen vaak met fatale gevolgen in wielerkoersen als de Ronde van Frankrijk, de Giro en de Vuelta. Om wat meer inhoud aan de discussie te geven, zijn een aantal weetjes over schijfremmen en velgremmen verzameld. Daarbij wordt onder meer gekeken naar gewicht en functionaliteit.
Met schijfremmen sneller tot stilstand
Onder meer de
valpartijen met dramatische afloop die etappe 7 van de Vuelta 2015 ontsierden, met dramatische afloop voor de Belgische coureur Boeckmans en de furieuze reactie van Peter Sagan die in de bewuste etappe werd aangereden door een motorrijder van de volgers, deden de discussie over schijfremmen op de racefiets weer oplaaien. Televisiecommentator José de Cauwer voorzag tijdens de Vuelta 2015 dat op termijn het hele peloton met schijfremmen op de racefiets zou rondrijden. Niet voor niets werden ze in die Vuelta maar ook in de Eneco Tour van 2015 al getest. Wel voorspelde De Cauwer weinig animo bij de lichtere klimmers: "Het materiaal weegt toch allemaal net iets meer". Mogelijk kan het gebruik van schijfremmen ook
meer risico’s met zich meebrengen. Een renner met schijfremmen komt weliswaar sneller tot stilstand, maar de achteropkomende coureurs zonder schijfremmen, zijn wat trager in hun rembeweging.
Zeer uiteenlopende meningen over schijfremmen
Alleen al ten aanzien van de functionaliteit bestaan er zeer uiteenlopende meningen over schijfremmen, meestal niet gebaseerd op ervaring, maar meer op veronderstellingen. Daarnaast is het optische aspect een zeer gevoelig thema als het gaat om schijven op een racefiets. Feit is dat de persoonlijke beleving van schoonheid aan een racefiets, een zeer persoonlijke aangelegenheid blijft.
Schijfremmen kunnen snijwonden veroorzaken
In april 2016 was er dan een val met grote gevolgen in de wielerkoers Parijs-Roubaix. De Spaanse coureur Francisco Ventoso van de wielerformatie Movistar liep daardoor fikse snijwonden op aan zijn scheenbeen. Niemand die tot dan toe vermoedde dat schijfremmen op de racefiets ook wel eens gevaarlijk konden zijn en konden snijden. De internationale wielrenunie UCI deed de schijfremmen als gevolg van dat voorval meteen in de ban.
Schijfremmen op een fietsframe
Meerdere fietsmerken, waaronder Bianchi, kwamen al op de markt zowel met modellen met velg- alsook met schijfremmen. Veel fabrikanten stellen hun assortiment om en vervaardigen nu ook frames met speciale vorken, geschikt voor schijfremmen. Aan de voorzijde is dat betrekkelijk eenvoudig, vork omwisselen en een voorwiel met schijf erin, klaar!
Maar terwijl bij toepassing van centraal aan de achterbouw gemonteerde velgremmen, de remkracht gelijkmatig over de velgen wordt verdeeld, treden bij schijfremmen asymmetrische krachten op. Dat kan vork en frame bij krachtig remmen aanzienlijk belasten en vraagt extra aandacht bij het ontwerp van de fiets.
Schijfremmen op een racefiets optisch bezien
Wie de allernieuwste racefietsen met hydraulische schijfremmen van Shimano en SRAM bekijkt, komt daarbij zeer aantrekkelijke exemplaren tegen, maar ook systemen die vatbaar zijn voor verbetering. Kijkend naar de verschillende vorken met geïntegreerde bruggen en andere met adapters, zal menigeen toch een voorkeur blijven houden voor de elegante velgremmen van Campagnolo, Shimano en SRAM. Een voorwiel oogt zonder schijf nu eenmaal lichter, sneller veel eleganter. En met name 160mm schijven aan de voorzijde, zorgen voor onrust in het totaalbeeld.
Aan de achterzijde is dat een ander verhaal. Ongeacht of er sprake is van een model van 140 of 160 millimeter, de schijf is gepositioneerd tegenover de cassette en is daar "klimexemplaar" van 28, 30 of zelfs 32 tandjes gemonteerd, dan valt de schijf nauwelijks op.
Lees verder