Skeelerbanen voor wedstrijden
Skeelerbanen zijn er over de hele wereld in allerlei soorten en maten. Zo kan men wedstrijden skeeleren op skeelerpistes, skeelerbanen en wegparcoursen. Op al deze soorten banen worden wedstrijden georganiseerd, voor zowel jeugd als senioren. De wedstrijden mogen dan op papier gelijkwaardig zijn, het type baan is van grote invloed op het verloop en het karakter van de wedstrijden.
Pistebanen
De door de wereldbond Fédération Internationale Roller Sports (FIRS) en Europese bond Comité Europeéne de Roller Skating (CERS) en de Nederlandse Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB) voorgeschreven standaardbaan voor het houden van baanwedstrijden is de skeelerpiste. Dit is een baan van tweehonderd meter lang, ruim zes meter breed en met oplopende bochten. Zowel de FIRS als de CERS schrijven hierbij ook een speciale coating voor (de zogenaamde Vesmaco-toplaag). Overigens organiseren zowel de CERS als de KNSB Europese en nationale kampioenschappen bij voorkeur op een tweehonderd meter-piste, maar wordt de speciale coating niet als harde eis gehanteerd. De belangrijkste reden hiervoor is dat er in Europa nog te weinig skeelerpistes met een dergelijke coating beschikbaar zijn. Skeelerpistes met een asfaltbedekking zijn echter wel in voldoende mate beschikbaar.
In Nederland komen er sinds 2012 steeds meer tweehonderd meter-pistebanen beschikbaar. Zo zijn dergelijke banen in 2015 te vinden in Heerde, Haulerwijk, Venlo, Wervershoof, Almere, Purmerend, Dronten en de Westereen. Alleen de piste in Heerde is sinds 2015 voorzien van een Vesmaco-toplaag. Er zijn plannen om in 2016 in Heerenveen een (overdekte) skeelerpiste te realiseren.
Traditionele skeelerbanen
Vooral in Nederland bestaan veel skeelerbanen uit een driehonderd tot vierhonderd meter lange asfaltbaan. In het winterseizoen laat men deze baan onderlopen en dient deze als natuurijsbaan. In het zomerseizoen kan op deze banen geskeelerd worden. Vaak gaat het hierbij om zogenaamde combibanen. Een aantal ijsverenigingen heeft er echter voor gekozen om op het ijsbaanterrein een talud aan te leggen, waarop de asfaltbaan wordt gerealiseerd. Het voordeel hiervan is dat er ’s winters geen water op deze baan staat, maar dat men als het ware om het talud heen schaatst. Nu in Nederland voldoende skeelerpistes voorhanden zijn, worden steeds minder wedstrijden op dit soort banen georganiseerd. De wedstrijden die op deze banen worden georganiseerd zijn vooral nog jeugd- en regionale wedstrijden.
Wedstrijdkarakter
Om kort te gaan, wedstrijden op een skeelerpiste zijn veel spectaculairder dan op een traditionele 300 tot 400 meter skeelerbaan. Hoewel de absolute snelheid van de rijders op een skeelerpiste wat lager ligt dan op een traditionele baan, is de beleving van de gereden snelheid op een piste veel hoger. Dat geldt niet alleen voor de rijders, maar ook voor de toeschouwers. Voor de toeschouwers biedt een wedstrijd op een piste meer kijkplezier doordat de rijders vaker passeren en er vaker en met meer spektakel ingehaald wordt.
Wegparcoursen
Naast wedstrijden op pistebanen en traditionele skeelerbanen, worden ook wedstrijden op wegparcoursen georganiseerd. Soms omdat een organiserende vereniging niet de beschikking heeft over een piste of andere vorm van baan en men toch een wedstrijd wil organiseren (vooral voor jeugd en regionale wedstrijden). Hiervoor worden onder andere wielerparcoursen en industrieterreinen gebruikt. Er worden in Nederland echter ook nationale kampioenschappen op wegparcoursen georganiseerd. De lengte van deze parcoursen bedraagt doorgaans vierhonderd tot vijfhonderd meter. De KNSB organiseert deze kampioenschappen bij voorbeeld in stads- en dorpskernen, om daarmee de sport toegankelijk te maken voor publiek dat niet zo snel wedstrijden op skeelerbanen bezoekt. Zo zijn de kampioenschappen in 2014 in Wapenveld en in 2015 in Ommen georganiseerd. Permanente wegparcoursen zijn in Nederland uitsluitend in Heerde en (vanaf 2016) in Medemblik te vinden.
Lees verder