Voorkom onveilige verkeerssituaties tijdens het hardlopen
Zorg dat je als hardloper op straat, een defensieve verkeersdeelnemer bent. Neem geen risico en zeker niet tijdens de donkere maanden. Als je in het donker loopt zijn reflecterende kleding en schoenen niet altijd voldoende om veilig te lopen. Maar ook op klaarlichte dag moet je steeds voor het tegemoetkomende en inhalende verkeer opletten indien je niet op een trottoir of voetpad loopt.
Kwetsbaar als hardloper
Als hardloper, ben je tijdens het trainen op de openbare weg niet zonder risico. Vaak ben je zonder het te beseffen
volwaardig deelnemer aan het wegverkeer. En aangezien je als hardloper de zwakste en meest kwetsbare partij bent, dien je zo min mogelijk risico te nemen. Besef dat het voor fietsers, brommers, motoren en auto's niet altijd duidelijk is wat je van plan bent, en schakel bij twijfel bijtijds over op wandeltempo om misverstanden te voorkomen. Een wandelaar is voor het rijdende verkeer immers veel voorspelbaarder wat betreft richting, snelheid en gedrag.
Links of rechts op de weg lopen
In de wet staat dat indien er geen trottoir of fietspad is, de voetganger de berm of uiterste zijde van de rijbaan dient te gebruiken. Zelf mag je bepalen of dit links of rechts is.
Wandelaars die op een fietspad of een andere weg zonder stoep of trottoir lopen, wordt vaak aangeraden aan de linkerkant te lopen zodat ze het verkeer kunnen zien aankomen en dus niet van achter aangereden kunnen worden. Ook hardlopers zie je om dezelfde reden vaak aan de linkerkant lopen. Toch moet je er bij smalle wegen en fietspaden wel degelijk op bedacht zijn dat het voor een (brom)fietser die van tegenovergestelde richting komt, niet vanzelfsprekend is dat je elkaar links gaat passeren. Dat heeft met de snelheid van de hardloper te maken, waardoor je voor het tegemoetkomende verkeer eerder als volwaardige medeverkeersdeelnemer wordt gezien dan als een rustige wandelaar. Je zal niet de eerste hardloper zijn die op het laatste moment in het gras moet springen, omdat de tegemoetkomende brommer of fietser er vanuit gaat dat je elkaar volgens de verkeersregels op de rechter weghelft gaat passeren. Vaak is het daarom beter, teneinde elk misverstand uit te sluiten, op fietspaden e.d. juist wel aan de rechterkant te lopen, temeer daar op een fietspad toch geen autogevaar bestaat.
In het donker kan dat per situatie anders zijn, kies dan de helft die je gezond verstand je ingeeft.
Als de weg smal is zonder trottoir, ga dan even in het gras lopen of wacht, als er een auto of tractor passeert.
Neem de rotonde altijd via het voetpad
Ga er niet vanuit dat je als hardloper dezelfde status hebt als een fietser. Vaak zal het verkeer je op de rotonde zonodig wel voorrang verlenen, maar niet altijd zal men jouw snelheid kunnen inschatten, en ook niet altijd goed kunnen zien dat je in plaats van op het voetpad op het fietspad loopt. Ondergetekende heeft zich dan ook wel eens met een enorme sprint in veiligheid moeten stellen, aangezien hem door een auto door een verkeerde inschatting geen voorrang werd verleend op het fietspad van een rotonde.
Zebrapad
Als er verkeer aankomt terwijl je het zebrapad wil gaan gebruiken, neem dan al geruime afstand van te voren gas terug tot wandeltempo, en versnel pas als het verkeer je (van beide kanten) voorrang geeft. Je kunt namelijk niet verwachten dat het verkeer je snelheid goed kan inschatten en je mag uiteindelijk ook nooit voorrang nemen. Voorkom dus dat je een bestuurder op het laatste moment in paniek moet laten remmen.
Muziek in je oren
Zorg dat je als hardloper de verkeersgeluiden om je heen blijft waarnemen, zodat je niet onverwacht in de problemen komt. Stop dus geen oordopjes in je oren met een volume dat elk omgevingsgeluid onhoorbaar maakt.
Kijk goed uit als je van weg(helft) wisselt
Voor een hardloper geldt nog meer dan voor een wandelaar dat je eerst achterom moet kijken, voordat je al hardlopend de weg oversteekt.
Wees zichtbaar in het donker
Levensgevaarlijk om in het donker of tijdens de schemering te lopen in donkere kleding zonder enige verlichting of reflectie.
- Zorg dat je door middel van een reflecterend hesje en verlichting goed zichtbaar bent. Neem als achterlicht een rode lamp en een witte voor de voorverlichting.
- Doe bij voorkeur ook lichte kleding aan.
- Neem geen onbekende route maar hou het bij een bekend parcours waarvan je weet dat het goed verlicht is.
- Let op bij iedere pas waar je je voeten neerzet, want vooral in donker maak je snel een verkeerde beweging met kans op een blessure.
Extra voorzorgsmaatregelen
Neem wat bijv. een rijbewijs mee zodat je te identificeren bent, voor als je -door welke oorzaak dan ook- buiten kennis zou raken. (Een identificatie is trouwens wettelijk verplicht voor iedereen). Ook is het nooit verkeerd om je eventuele huisgenoot te laten weten welke route je zo ongeveer gaat lopen, en hoe lang je denkt weg te blijven. En een mobiele telefoon mee kan ook geen kwaad.
Lees verder
Reacties
Pierre, 25-06-2020
Laatst op een landbouwweg in een scherpe bocht in de clinch gelegen met een tegemoetkomende jogger. Meneer verwachtte van mij dat ik om hem heen ging. Het ging om een smalle scherpe bocht dus dan zou ik op de andere weghelft terecht komen zonder zicht op tegemoetkomend (landbouw) verkeer. Achter de jogger blijven kon ook niet want meneer liep mij tegemoet. Volgens mij mag je als jogger op een weg het verkeer niet hinderen en had meneer beter een stapje opzij kunnen doen, de brede berm in, dan mij als automobilist te beschimpen?!
Reactie infoteur, 26-06-2020
Helemaal met u eens. Tuurlijk ga je als jogger of wandelaar netjes opzij in zo'n situatie.
Dirk Dejong, 05-11-2017
Geachte mevrouw/ mijnheer,
Ik heb een vraag! Afgelopen woensdagavond liep ik in een hardloopgroep ( 20 lopers en loopsters ) op een verlicht fietspad.
Wij naderden een zeebrapad met stoplichten. Het stoplicht stond op rood. Ik zag dat er zowel van links alsook van rechts geen verkeer aankwam. Ik besloot, terwijl het stoplicht nog op rood stond, over te steken. Ik ben dus volgens de verkeerswet strafbaar! De groep bleef wel wachten tot het licht op groen kwam. Toen we weer verenigd waren kreeg ik een reprimande van de trainer die aan de groep leiding gaf! Nu mijn vraag: De trainer stelde dat hij juridisch verantwoordelijk is voor het individuele gedrag van de lopers. Dat hij dus juridisch aangesproken zou kunnen worden! Ik stelde dat ik persoonlijk juridisch verantwoordelijk blijf voor mijn gedrag in het verkeer ook als hardloper. We hadden dus een verschil van mening.Kunt u ons helderheid geven over deze kwestie en aangeven hoe dit juridisch zit. Bij voorbaat dank voor uw reactie! Dirk de Jong lid KNAU
Reactie infoteur, 07-11-2017
Geachte heer De Jong,
Ik ben niet voldoende juridisch deskundig om uw vraag te beantwoorden.
Mijn gezond verstand zegt me dat u gelijk heeft.
Maar ik begrijp wel dat de trainer zich persoonlijk verantwoordelijk voelt, zeker als de training ook onder verantwoordelijkheid van een vereniging plaats vindt.
Degene die uw vraag goed kan beantwoorden is denk ik de KNAU.
vr. groet
Geert Meertens, 15-06-2015
"Schrijver dezes heeft zich dan ook wel eens met een enorme sprint in veiligheid moeten stellen, aangezien hem door een auto door een verkeerde inschatting geen voorrang werd verleend op het fietspad van een rotonde."
Voetgangers, ook als ze hardlopen, hebben alleen voorrang op een zebrapad. In alle andere gevallen hoeven automobilisten hen geen voorrang te verlenen, dus ook niet als ze op een fietspad (hard)lopen op een locatie waar fietsers wel voorrang hebben.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Reactie infoteur, 16-06-2015
Ok
Jeroen, 14-09-2011
Ter aanvulling op het vorige:
Citaat uit het artikel: "Schrijver dezes heeft zich danook wel eens met een enorme sprint in veiligheid moeten stellen, aangezien hem door een auto geen voorrang werd verleend op het fietspad van een rotonde."
Misschien had de schrijver van bovenstaande vooraf al kunnen bedenken dat het onterecht gebruiken van het fietspad, niet gelijk de voorrangsregels van de fietspadgebruikers op hem/haar van toepassing maakt?
Geen zebra, geen groen licht, geen ongelijkwaardige kruising, geen voorrang.
Reactie infoteur, 16-09-2011
Jeroen, bedankt voor de nuttige tips.