Sprinters in de Giro d'Italia
In het voorjaar wordt jaarlijks de Giro d'Italia verreden. Deze Italiaanse wielerkoers heeft in de loop der jaren diverse grote sprintkoningen voortgebracht. Wie zijn de grootste rittenkapers uit de geschiedenis van de Ronde van Italië? En hoe ziet de puntentelling van het puntenklassement van de Giro d'Italia in elkaar?
Historie: Italiaanse rittenkapers
Cipollini
De succesvolste rittenkaper uit de geschiedenis van de Ronde van Italië is de sprinter
Mario Cipollini. Deze sprintkoning won in de loop der jaren in totaal 42 Giro-etappes. Op de tweede plek staat Alfredo Binda, die 41 etappes in de Giro won. Deze Italiaan was echter een totaal ander type renner dan Cipollini. Mario Cipollini was een pure sprintspecialist, Binda was daarentegen zeer allround. Behalve sprints, won hij ook bergetappes en tijdritten. Hij behaalde in totaal ook vijf eindzeges in de Giro.
Binda en de Giro van 1930
Alfredo Binda had zelfs nog meer Giro-etappes kunnen winnen, ware het niet dat hij in 1930 een uniek aanbod kreeg van de Giro-organisatie: Binda was toen al jarenlang zo extreem sterk en overheersend in de Giro, dat daardoor het koersverloop saai werd en men hem geld bood om alsjeblieft niet van start te gaan in de Giro 1930. Binda ging hiermee akkoord en reed dat jaar niet de Giro.
Learco Guerra
Een andere geweldige rittenkaper uit de historie van de Giro d'Italia was Learco Guerra (1902-1963). Net als Binda was Guerra geen pure sprinter, maar een absolute allrounder. Guerra kon alles winnen: bergetappes, tijdritten en vlakke ritten. Hij won ook op allerlei verschillende manieren, van grote solo's tot en met massasprints. Guerra was met name sterk in sprints na lange, zware ritten. In totaal won hij in de loop der jaren 31 etappes in de Giro. Zijn sterkste jaar was 1934. Dat jaar won hij maar liefst tien etappes en het eindklassement in de Giro. De bijnaam van Guerra was 'de menselijke locomotief'.
Constante Girardengo
Ook Constante Girardengo (1893-1978) was een allrounder die op allerlei parcoursen en op allerlei manieren kon winnen. Hij won in totaal 30 etappes in de Giro en pakte twee keer de eindzege in die ronde. Girardengo staat in de wielergeschiedenis vooral ook bekend als een belangrijke grondlegger van de ploegentactiek. Hij was één van de eerste grote kampioenen die vaak een heel team in zij dienst had rijden, waarbij de teamgenoten allen specifieke taken hadden. Dit systeem is later gebruik geworden bij veel wielerploegen, met name bij veel Italiaanse ploegen werd dit decennialang tot in het extreme doorgevoerd. Voorbeelden waren de ploegen van Marco Pantani en Mario Cipollini die helemaal in het teken van deze kopmannen stonden. Pantani reed zelfs tijdens 'onbelangrijke etappes' op schijnbaar 'onbelangrijke momenten' bijna altijd helemaal omringd door een groep knechten. Bij Cipollini had elke ploeggenoot heel specifieke taken in dienst van de kopman, zodat zij samen één trein vormden, geheel in dienst van de kopman die de ritzeges moest halen.
Petacchi
Een andere grote Italiaanse rittenkaper was Alessandro Petacchi. Net als Cipollini was hij een rassprinter. Petacchi kwam 27 keer als winnaar over de finish in een Giro-etappe. Hij werd echter gestraft vanwege een dopingaffaire, daarom moest hij vijf ritzeges inleveren, waardoor hij er officieel 22 heeft gewonnen.
Live op tv
Alle etappes van de Giro d'italia zijn
live op tv en via de livestream te zien bij Eurosport. Het Vlaamse Sporza zendt de Giro anno 2022 niet live uit. De NOS evenmin. Eurosport heeft bij deze Giro namelijk de exclusieve live-uitzendrechten (tv en livestream) voor Vlaanderen en Nederland. Niet alleen bij Giro 2022 is dit het geval, maar normaal gesproken ook bij de edities van 2023 en 2024.
Puntenklassement Giro
In de Giro werd het puntenklassement vaak niet door een sprinter gewonnen, maar door een klassementsrenner. Dit kwam mede doordat men bij veel edities in klimetappes evenveel punten voor het puntenklassement kon verdienen als in vlakke etappes. Gezien het zware rittenschema van veel edities van de Giro waren daardoor klassementsrenners in het voordeel. Om de sprinters meer kans te gunnen op het puntenklassement werd dit in 2014 veranderd en waren er met ingang van dat jaar meer punten te verdienen in de vlakke etappes.
Puntentelling puntenklassement Giro
Vlakke etappes
- Finish: 50, 40, 34, 28, 25, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
- Tussensprint: 20, 16, 12, 9, 7, 6, 4, 3, 2, 1
Heuveletappes
- Finish: 25, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1
- Tussensprint: 10, 6, 3, 2, 1
Bergetappes
- Finish: 15, 12, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
- Tussensprint: 8, 4, 1
Tijdritten
- Finish: 15, 12, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
- Geen tussensprint
Lees verder